La història de les Alpujarras té el seu moment
culminant en l'època de la dominació musulmana i, sobretot, al segle XVI, quan es produeix la revolta del poble morisc davant les tropes cristianes
de Felip II. Els altres apartats no són vitals per al coneixement actual de la regió, però es destacaran
alguns aspectes des de la Prehistòria fins a l'actualitat.
Prehistòria. Les restes humanes més antigues trobades a Las
Alpujarras pertanyen al període Mesolític. Sobre
el quart mil · lenni abans de Crist comença el Neolític en aquesta regió; es van trobar enterraments d'aquesta època en la Cova dels Ratpenats, prop d'Albuñol, a uns 10 km de la costa granadina.
Cap al 2.700 a.de C (b.c.).
apareix un nou focus cultural, basat en la riquesa
de la mineria, en els límits orientals de Las
Alpujarras; l'assentament més important es diu Els
Milers, a la Serra de Gádor.
Als segles posteriors sorgeix un nou focus cultural,
aquest cop a l'Oest de Las Alpujarras. És l'anomenada cultura Megalftica, centrada a Antequera i Huelva,
que s'estendrà per tot Europa. Durant aquest tercer
mil · lenni abans de Crist, La Alpujarra,
tancada entre infranquejables muntanyes, portarà una
evolució més lenta.
L'Edat de Bronze a Espanya també comença prop de
l'Alpujarra; a Al ria es desenvolupa la cultura de
l'Argar, que s'estendrà per gran part d'Europa entre el 1700 i el 1400 a. de C. També en aquest mil · lenni, a l'Andalusia occidental, es desenvolupa el poderós i ric estat de Tartessos, de la història hi ha encara importants llacunes.
En el primer mil · lenni abans de Crist comença la
colonització per part de puebIos orientals: grecs, fenicis, cartaginesos i, pel
nord, celtes. Aquest període culmina amb la
colonització romana. Cap d'aquests pobles va deixar una important empremta a La Alpujarra, tan sols la colonització romana
a la costa, com a Almuñécar, on queden importants restes d'un aqüeducte i el columbari.
Amb l'arribada dels àrabs, al 711, es comencen
a conèixer dades històriques sobre la regió. Queden relats sobre els alpujarreños que els mostren com a
independents guerrers i proclius al bandidatge. Al
segle X, es va produir una insurrecció al sud andalús contra la creació del califat de Còrdova, encapçalada
per Omar ben Hafsún. El poble de Las Alpujarras
va prendre el bàndol de la independència, de manera que el mateix Abd-el-Rah man III va haver de creuar Sierra Nevada, arribar a Ugíjar i, després
de diversos dies d'as va donar, va prendre el castell
de Juviles, prop de Cádiar. Veure més
en: www.juviles.net
En l'època dels reis de taifes, a partir del segle
XI, es produeix l'auge de la taifa d'Almeria, a causa de la indústria sedera; Les Alpujarras es converteixen en un centre productor de seda. Aquesta
època dóna lloc a dos importants escriptors alpujarreños: Ibn Charaf i Ibn Omar. Al segle XIII l'àmbit musulmà queda reduït al regne nazarí de
Granada. Els administradors granadins divideixen
La Alpujarra a tahas (grans municipis) i es construeixen castells en cada terme municipal. Fins fa ben poc el cultiu de les
moreres i els cucs de seda han tingut molta importància en
les Alpujarras.
A partir de 1487 comença el setge cristià al Regne de Granada (aproximadament les províncies de
Granada, Màlaga i Almeria), la qual cosa empitjora amb els problemes dinàstics entre Muley Hacén,
El Zagal i Boabdil. Entre 1487
i 1488 cauen les parts occidental
i oriental del regne. Aquesta última part, que estava en mans
del Zagal, va ser canviada per un feu perpetu a Las Alpujarras per al contrincant de Muley
Hacén i Boabdil, però al poc temps va
ser expulsat a l'Àfrica, on va ser empresonat.
El 2 de gener de 1492, Granada es rendeix i Boabdil signa les capitulacions. També se li va concedir un feu a Las Alpujarras, amb residència a la vora
del Andarax (prop de Ugíjar), però, el mateix que al seu oncle, l'obliguen a marxar a Àfrica; això passa a l'octubre de 1493, establint-se en Fes. En els preparatius mor la seva dona Moraima, soterrada, segons es creu, al castell
de la Vall de Lecrín.
Per les Capitulacions de 1492, els Reis Catòlics concedien a la població musulmana el respecte de les seves creences,
usos i costums, així com de les seves
propietats, però els repartiments de terres a l'aristocràcia castellana i la política intransigent del Cardenal Cisneros van
provocar revoltes, sent la més greu l'ocorreguda
en 1500 a Las Alpujarras; aquest primer aixecament va ser sufocat amb dificultat. Amb el
regnat de Carles V, les relacions se suavitzen, però en arribar al tron Felip II es renova la intransigència,
que culmina amb la pragmàtica de 1567, per la qual es
prohibeix l'ús de la llengua àrab i l'expressió d'usos i creences morisques.
A finals de 1568, els caps moriscos acorden un
aixecament general, però el fracàs de la revolta a la
capital granadina farà que el conflicte se centri, durant més de dos anys, a Las Alpujarras, controlant els rebels diversos ports per on van rebre ajuda
del nord d'Àfrica. A la Vall de Lecrín, el
27 de desembre de 1568, és proclamat rei
Aben Humeya. La solemne coronació es durà a terme dies després a Cádiar, en un oliverar. Aben
Humeya, també conegut com Aben Omeya, procedia d'una antiga família musulmana emparentada amb els
Omeya. La seva família s'havia convertit al
cristianisme, de manera que tenia el nom de Fernando de Còrdova
i Válor; en iniciar el conflicte és quan canvia el seu nom.
Encara en desembre de 1568 dels moriscos es fan forts a la Vall de Lecrín, fent retrocedir a les tropes cristianes manades pel marquès de Mondéjar, fins que el 10 de gener aquestes passen el Pont
de Tablate i entren a Las Alpujarras. Mentrestant, Aben Farag, lloctinent de Aben Humeya, havia fet incursions a Lanjarón i
en altres localitats de l'Alpujarra occidental, com a Órgiva. Les tropes cristianes, entre el 10 i el 18 de gener,
van ser doblegant les tahas de Poqueira, Pitres, Juviles i Ugíjar.
Aben Humeya, que prefereix la guerrilla, marxa de nou a occident reprenent la Vall de Lecrín i
el Pont de Tablate, per la qual cosa deixa incomunicades
les tropes cristianes. En aquests moments entra
en combat per la part oriental, com a reforç, el
marquès dels Vélez. El de Mondéjar passa de nou a
la part occidental però els moriscos el entretenen al Penyal dels Guájares (camí de Salobreña),
de manera que els moriscos penetren de nou a
La Alpujarra.
Aben Humeya, que s'amaga a la zona de Bérchules, Válor i Mecina Bombarón, és agafat en emboscada en aquesta última
localitat, lloc de residència de Aben Aboo,
primer i després successor del cap morisc.
En els primers mesos de 1569 s'estaven
produint atrocitats per ambdós bàndols, com els 800 morts de Válor. A l'abril, pren el
comandament cristià D. Joan d'Àustria, germanastre
de Felip II. Al maig, la insurrecció s'obre i
arriba a l'Axarquia, Serra de Bentomiz, Baza i l'orient d'Almeria, encara que al juny seran derrotats els
últims moriscos malaguenys (Frigiliana).
Entre juny i juliol, les tropes cristianes aconsegueixen victòries a La Alpujarra oriental (Berja, Ugíjar, però a l'agost, els
moriscos tornen a prendre Padul i altres
pobles de la Vall de Lecrín. El marquès de Mondéjar
és allunyat per D. Joan d'Àustria.
A l'octubre de 1569, es produeix una conspiració
contra Aben Humeya a Cádiar. Es van
barrejar diversos motius: l'ambició d'Aben Aboo, l'enfrontament de Aben Humeya amb les tropes turques, l'odi de la família de la seva dona (per haver matat el rei morisc a diversos dels
seus membres) i fins i tot el mòbil de la gelosia. Aben
Humeya descansava en Laujar d'Andarax (a l'est
d'Ugijar). Va ser assassinat pel seu cosí, qui li va succeir. Va ser enterrat allà, però D. Joan d'Àustria, en acabar el conflicte, va traslladar les seves restes a Guadix. El segon rei morisc
comença bé el seu regnat en vèncer als cristians en Órgiva però, en entrar en combat el germà de Felip II,
ha de retirar-se a les altures de la serra. En aquests moments, els moriscos de Granada i La Vega ja havien estat expulsats a altres províncies. A l'octubre de
1570, tan sols comptava el cap morisc amb 300 homes. Al final és també assassinat i
portat a la capital granadina.
Després de ser sufocada la rebel · lió es procedeix a l'expulsió dels moriscos supervivents, que han estat calculats en uns
80.000; el destí va ser Andalusia occidental, la Manxa i Castella. Uns pocs milers
van poder romandre fins a l'expulsió general del país, el
1610, sota el regnat de Felip III. Gran part del territori de Granada va ser devastat. Hi va haver una
repoblació de camperols de Galícia, Lleó, Astúries i
Castella; en total 12.542 famílies que van repoblar
270 llocs, perdent-se per sempre uns 130
llocs. A partir d'aquestes dates es va produint un retrocés
general de la comarca i un fort oblit històric;
tan sols es pot ressenyar la seva participació durant te la Guerra Civil espanyola.
Després de l'aixecament del 18 de juliol de 1936, la costa granadina, malaguenya i Almeria va quedar sota
el comandament del govern de la República, així com la part oriental
i central de la Alpujarra. Els revoltats,
que tenien la capital granadina en el seu poder, no
es van aventurar més enllà de Lanjarón. Orgiva
va ser evacuada i va quedar entre dues línies pràcticament
fins al final de la guerra. Les famílies riques
fugien a la capital ia l'interior de la comarca es produïen
atrocitats per ambdós bàndols, més per picabaralles personals
que per veritables motius polítics.
Per aprofundir en aquesta història veure
HISTÒRIA DE LA REBELION I CÀSTIG DELS MORISCOS DEL REGNE DE GRANADA